Vertom Shipmanagement
“Bij Rivermaas is er grote betrokkenheid. Ze denken mee, kijken vooruit en staan open voor vernieuwing.”
Een vracht aan ervaring
In de visie van Rivermaas maakt de kracht van het netwerk het verschil in de snel veranderende scheepvaartsector. Vertom Shipmanagement is een van onze netwerkpartners. Zij zorgen voor de vracht, wij voor de vrachtschepen. Door de samenwerking met Vertom krijgt commercieel management een nieuwe lading in de scheepvaart.
Voor Rivermaas is het belangrijk dat de schepen zo efficiënt mogelijk worden ingezet en altijd voorzien zijn van een ladingopdracht. De schepen van Rivermaas zijn gebouwd voor bulkvervoer. Vertom beschikt juist in dat segment over een vracht aan ervaring en een groot netwerk van opdrachtgevers. Het bedrijf is ruim veertig jaar actief in de scheepvaart, opereert wereldwijd en heeft een team van zestig medewerkers
“Het is voor ons belangrijk dat we onze klanten goede schepen kunnen aanbieden om hun lading mee te vervoeren. Rivermaas biedt daarin een mooie aanvulling op de vloot van circa 70 schepen die wij momenteel bevrachten. Niet alleen vanwege de schepen zelf en het tonnage, maar ook vanwege de kennis, ervaring en service die Rivermaas biedt“, zegt operator Dave Venstra van Vertom.
Het is de uitdaging van Vertom om ook wanneer er weinig vrachten zijn om te vervoeren, een zo concurrerend mogelijk aanbod te doen aan verladers, waarbij ook de rederij een gezond rendement kan maken.
“Natuurlijk zijn we erg afhankelijk van allerlei factoren zoals ook de olieprijzen. Maar door ons netwerk kunnen we op basis van diverse contracten zorgen dat er een goede stroom van vrachtopdrachten is. We onderscheiden ons ook in scherpte om te zorgen dat schepen snel gelost worden en na het lossen snel naar een laadhaven kunnen. Om daar weer lading te ontvangen en weer snel uit kunnen varen.”
Vertom onderhoudt daartoe het contact met agenten in de havens, zorgt via hen dat er loodsen zijn en zorgt ook voor de inkoop van brandstof voor de schepen bijvoorbeeld. De communicatie met de opdrachtgevers die lading hebben en met Rivermaas als rederij is daarbij heel belangrijk.
“Als er kosten gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld ook voor het schoonmaken van een schip of voor overtime wat wel eens kan gebeuren, dan moeten we dat natuurlijk goed overleggen met Rivermaas. En als het schip letterlijk in zwaar weer verkeert, dan wil de eigenaar van de lading dat ook graag weten. Juist doordat we met Rivermaas goed samen kunnen werken, vinden we oplossingen die voor alle partijen gunstig zijn en kunnen we er snel over communiceren met alle betrokkenen“, legt Venstra uit.
De wensen van bevrachters worden complexer, wat nog meer van de samenwerking vraagt. De kwaliteit van het ruim moet bijvoorbeeld niet alleen voldoen aan de eisen, maar de verwachtingen liefst overtreffen.
“Als je een bulklading schroot vervoert gelden er natuurlijk andere eisen dan bij een lading rijst. Het ruim moet bij rijst zeer schoon zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de rederij, maar uiteindelijk komt ook onze naam eronder. Een wederzijds vertrouwen is daarom belangrijk“, schetst Venstra de dagelijkse uitdagingen in de operatie.
Rivermaas weet zich daar volgens hem in te onderscheiden. “De kwaliteit is heel goed. En dat komt vooral door de betrokkenheid van de mensen van Rivermaas. Ze hebben veel ervaring, staan open voor vernieuwing en ze denken mee. We weten elkaar altijd te vinden en we worden meteen betrokken als er iets speelt, helemaal als dat lading gerelateerd is.”
Wat natuurlijk helpt is dat een van de kantoren van Rivermaas is gevestigd in een gebouw van Vertom in Rhoon. “We lopen letterlijk bij elkaar binnen en als je elkaar goed kent, kom je eerder op ideeën en oplossingen die het verschil maken. Het geeft Rivermaas rust dat wij zorgen dat er een lading is voor de schepen. Het geeft ons rust om te weten dat de lading bij Rivermaas in goede handen is.”